• 0031640348874
  • info@inliefdegedragen.nl

Mindfulness voor jongeren

Tijdens de training mindfulness voor jongeren leer je om uit je drukke leventje te stappen en even tijd te nemen om niets te doen, maar vooral te zijn. Echt weer even tijd nemen voor jezelf.

In onze drukke maatschappij wordt er vandaag de dag behoorlijk veel van jullie gevraagd. School, huiswerk, vriendschappen, social media.

De meeste jongeren die deelnemen aan de training ervaren een behoorlijke hoeveelheid stress. Sommige ervaren ook prestatiedruk en willen graag voldoen aan de verwachtingen van anderen. Vaak hebben ze last van somberheid- en/of angstklachten.

Tijdens de training leren we over de automatische piloot en zijn voor- en nadelen. Je leert hoe je door middel van het nemen van kleine pauzes om kunt gaan met onder andere stress, vervelende gedachtes, grote emoties en drukte om je heen.

Mindfulness kan je leren minder impulsief te reageren. Ook kan mindfulness je helpen bij het omgaan met stress, onzekerheid, verlegenheid, boosheid en sombere gevoelens. We werken veel met aandachtsoefeningen, waardoor je concentratie zou kunnen verbeteren. Ook doe je oefeningen tijdens je dagelijkse bezigheden zoals douchen, fietsen enz.

De mindfulnesstraining bestaat uit 8 wekelijkse sessies van 2 uur. Je komt samen met andere jongeren in dezelfde leeftijdscategorie.
Ook zullen er een tweetal ouderavonden zijn. De ouderavonden vinden we belangrijk, zodat ook de ouders kunnen leren en ervaren waar de jongeren mee bezig zijn. Naast de wekelijkse bijeenkomsten krijg je ook dagelijkse huiswerkopdrachten en oefeningen mee. Want, als je iets nieuws wilt leren, baart oefening kunst! De oefeningen thuis zullen ongeveer 30 minuten per dag in beslag nemen.

Kosten: 200 euro

Ervaring van een deelnemer (20 jaar, student):

‘Ik vond de training heel fijn en prettig. Ik heb nieuwe tools geleerd om toe te passen op mijn dagelijkse leven. Ook heb ik geleerd (negatieve) gedachten op een andere manier te zien, waardoor ik het idee heb dat ik wat meer rust en controle weer heb.
Verder vond ik de manier hoe de lessen waren ingedeeld en hoe er onderling werd gecommuniceerd erg prettig. Ik had get gevoel dat ik er gerespecteerd werd en er ruimte was voor ieders mening, gedachten en gevoelens. Dit zorgde ervoor dat ik, ondanks dat ik slechte dagen had toch naar alle lessen ben gegaan en dit dan ook niet als een drempel voelde (waar ik in eerste instantie wel bang voor was).
Al met al ben ik erg tevreden over de training en heb ook al an veel mensen uit mijn omgeving aangeraden om ook iets in de trant van mindfulness te doen. Ik ga de zaken die ik er geleerd heb zeker meenmen en zou misschien over een tijd nog wel zoiets doen of bijvoorbeeld yogalessen omdat ik het toch wel veel prettiger heb ervaren dan dat ik vooraf had gedacht.’